Pinky swear:

Kannamme vastuumme

Four Reasons on suomalainen kauneusalan kapinallinen, joka kulkee eturintamassa monimuotoisuuden puolesta. Tavoitteemme on auttaa jokaista tuntemaan olonsa upeaksi omana itsenään ja rikkoa kauneuden kapeaa muottia yksi parempi hiuspäivä kerrallaan.

Kaiken tämän pyrimme toteuttamaan niin, että teemme samalla parhaamme pallomme ja sen ihmisten eteen.

TÄHTÄIMESSÄ TOIVEIKKAAMPI TULEVAISUUS

Hiusten laittaminen ei ole välttämätöntä. Ilmankin voisimme elää.

Hiuksilla on kuitenkin valtava vaikutus siihen, millaisena koemme itsemme. Ne ilmentävät persoonaamme ja juuriamme, ne tekevät fiiliksen: hyvä hiuspäivä on hyvä päivä (harmi, että tämä sääntö toimii myös käänteisenä).

Siksi ei ole “ihan sama”, millaisia hiustuotteita käytämme. Vastuullamme on olla omalta osaltamme mukana edistämässä vastuullista tuotantoa ja kestävää kulutusta. Pitkäjänteinen kehitystyömme tähtää tuotteisiin, joiden koko elinkaari on rakennettu vastuullisiin, kestävään kehitykseen pohjautuviin valintoihin.

VUODEN 2020 VOITOT

Jep, tällä puolella ruoho on oikeasti vihreämpää. Vaikka mahdollisimman ympäristöystävällisten hiustuotteiden tuottaminen ja vastuullisen liiketoiminnan pyörittäminen on jokapäiväistä oppimista ja kehittymistä, on toisinaan hyvä pysähtyä juhlimaan onnistumisia (ja jatkaa sitten kohti vastuullisuustavoitteita).

Mitä saimme aikaan?

#1 Vaihdoimme 57 tuotteen pakkausmateriaalin biopohjaiseen, kierrätettävään sokeriruokomuoviin.
#2 Vaihdoimme varastoltamme lähtevät pakkauslaatikot kartonkiin, josta 75 % on kierrätettyä materiaalia. Lisäksi pakkausteippi vaihdettiin muovisesta paperiseen.
#3 Osallistuimme valtakunnallista kriisiapua tarjoavan MIELI Ry:n Mielinauha-keräykseen.
#4 Saavutimme yhden tärkeimmistä tavoitteistamme: Four Reasons -tuotteet uudistettiin 100 % vegaanisiksi.

Okei, sinun vuorosi. Ota meistä mallia ja pysähdy hetkeksi miettimään, mikä viime vuodessa oli hyvää: missä onnistuit, miksi olet niin ihana kuin olet?

VASTUULLISUUSTAVOITTEEMME

YK:n kestävän kehityksen ohjelma on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet maapallon suurten ympäristöä ja eriarvoisuutta koskevien ongelmien ratkaisemiseksi.

Four Reasons on sydämellään mukana näissä talkoissa. Yhteiskuntavastuu on erottamaton osa liiketoimintaamme ja strategiaamme. Se on päivittäisiä valintoja ja konkreettisia tekoja.

Olemme valinneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteista kolme teemaa, joihin erityisesti keskitymme:

Terveyttä ja hyvinvointia

Vastuullista kuluttamista

Ilmastotekoja

#1

Terveyttä ja hyvinvointia

Kauneustoimiala on yksi merkittävimmistä ulkonäköpaineiden aiheuttajista: lähes jokainen hius- ja kauneusbrändi kertoo, että riität ja olet kaunis, mutta samaan aikaan käyttää mainonnassaan kuvia vain yhdenlaisista ihmisistä. Mikä on viimeisin hiustuotemainos, jonka muistat? Upea, pitkäsäärinen Hollywood-kaunotar kimaltavassa iltapuvussa heilauttaa yliluonnollisen kiiltäviä, superproteiineilla korjattuja hiuksiaan ja kertoo pulleilla huulillaan, kuinka sinäkin olet kaunis ja hyvien tuotteiden arvoinen.

Tai se meille tuli ensimmäisenä vastaan.. vuonna 2021. Ei kiitos! Four Reasons -yhteisön tavoitteena on rikkoa sitä kapeaa kauneuden muottia, johon meitä yritetään toistuvasti mahduttaa ja auttaa jokaista tuntemaan olonsa upeaksi omana itsenään.

Myönnämme, että olemme keskeneräisiä. Tavoitteemme on valtava ja huomaamme jatkuvasti tekevämme virheitä sitä tavoitellessamme. Kauneuden muotti on vuosien saatossa niin syvälle iskostettu aivoihimme, että sen murtaminen vaatii suunnatonta rohkeutta ja taituruutta. Jokainen kuva, jonka julkaisemme, ja jokainen mainossisältö, jota jakelemme, muovaa osaltaan meitä ympäröivien ihmisten todellisuutta. Siksi tämän vuoden tärkeimmät toimenpiteemme kohdistuvat sisäisten pelisääntöjen kirkastamiseen ja iskostamiseen koko henkilöstölle.

Tärkeimmät tavoitteemme:

  1. Kauneuden muotin rikkominen
  2. Suomen innostavin kauneusalan työpaikka
  3. Kampaamoalan hyvinvoivimmat asiakkaat
#2

Vastuullista kuluttamista

Four Reasons -hiustuotteet on valmistettu vegaanisista raaka-aineista ja pakattu mahdollisimman ympäristöystävällisesti. Tuotteidemme laatu, turvallisuus ja vastuullisuus on meille tärkeää.

Muutamia asioita, joita olemme jo tehneet:

Kaikki uudistetut Four Reasons -tuotteet ovat täysin vegaanisia. Kyllä, kaikki nämä: Four Reasons Original, Four Reasons Professional, Four Reasons No Nothing, Four Reasons Color Mask, Four Reasons Nature ja Four Reasons Takeaway Color.

Yhtäkään Four Reasons -tuotetta tai niiden raaka-aineita ei ole testattu eläinkokeilla. Tuotteidemme raaka-aineina käytetään tunnettujen eurooppalaisten toimittajien raaka-aineita, joita ei EU:n lainsäädännön mukaan saa testata eläinkokeilla.

Tällä hetkellä 99 % pakkauksistamme on kierrätettäviä ja 35 % kaikkien jälleenmyyntituotteidemme muovipakkauksista on joko kierrätys- tai biomuovia. Käytämme tuotteiden lähetyksessä laatikoita, jotka ovat 75 % kierrätyspahvia ja 100 % kierrätetyistä materiaaleista valmistettua täytepaperia sekä pakkausteippiä. Lähetyksemme saattavatkin näyttää hieman rujoilta mutta tapanamme ei ole tuhlata ympäristöä tyyliseikkoihin – kauneutta on monenlaista, myös pakkauksissa!

Tärkeimmät tavoitteemme:

  1. Kestävä tuotevalinta huomioiden ympäristönäkökohdat tuotteen koko elinkaaren ajan
  2. 100 % eettisiin toimintaohjeisiin sitoutunut henkilöstö
  3. 100 % eettisiin toimintaohjeisiin sitoutuneet toimittajat
#3

Ilmastotekoja

No niin, hiilineutraalius. Kaikki siitä puhuvat, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?

Hiilineutraaliudella tarkoitetaan sitä, että hiilidioksidipäästöjä tuotetaan korkeintaan sen verran kuin niitä voidaan sitoa ilmakehästä hiilinieluihin. Tämä tarkoittaa, että hiilineutraali toiminta ei edistä ilmaston lämpenemistä. Hiilineutraaliuden saavuttamiseksi ensisijaista on vähentää päästöjä esimerkiksi käyttämällä uusiutuvia energialähteitä tai parantamalla energiatehokkuutta. Tuotettuja päästöjä voidaan myös kompensoida sitomalla ilmakehästä päästöjä vastaava määrä hiiltä.

Sitten asiaan. Me Four Reasonsilla olemme mukana ilmastotalkoissa ja kuljemme tavoitteellisesti kohti hiilineutraalia liiketoimintaa. Vuoden 2020 aikana aloitimme päästölaskennan ja selvitimme toiminnastamme aiheutuvien päästöjen pienentämisen mahdollisuuksia. Asetimme itsellemme kunnianhimoiset tavoitteet ja sitouduimme niihin.

Toimenpiteemme hiilineutraaliuden saavuttamiseksi:

Vuoden 2021 aikana siirrymme yrityksemme omistamissa autoissa biodieselin käyttöön ja aloitamme asteittaisen siirtymisen 0-päästöisiin autoihin. Kartoitamme toimitilojemme ostetun ja käytetyn energiamuodon ja neuvottelemme vuokranantajiemme kanssa ympäristöystävällisistä energiaratkaisuista. Etsimme ja valitsemme ympäristöystävällisiä kuljetusyrityksiä hoitamaan tavarakuljetuksiamme. Lisäksi rakennamme insentiivimallin myyntikonsulttiemme käyttämien autojen päästöjen madaltamiseksi.

Tärkein tavoitteemme on hiilineutraalius vuoden 2029 loppuun mennessä.

#4

Vastuullisuusraportti

Olet niitä, jotka oikeasti jaksavat perehtyä aiheeseen ajan kanssa? Mahtavaa!